Mandag 30. september ble det kunngjort at den kinesiske media kjempen Tencent har kjøpt 29 prosent av Funcom, skaperen av populære MMO (Massive Multiplayer Online) spill som “Age of Conan” eller “Conan Exiles”.

Dette må sees i sammenheng med Tencents strategi og den store omveltingen i spillebransjen og utviklingen mot strømming vs. nedlasting.

Strategien først. Selskapet har lenge vist interesse for vestlige medier og har kjøpt innhold i form av både spill, musikk og film. Spill er faktisk en del av Tencents kjernvirksomhet, og selskapet er fanget med Baidu og Alibaba i en blodig krig om ledelsen på dette området. Vekst og dominans er en nødvendighet for eierne og ledelsen.

Denne vekststrategien har hatt som konsekvens at Tencent kun kjøper selskaper som vokser eller de tror vil vokse. Det multinasjonale monsteret har nemlig eierandeler i Snap og Spotify også. Hvis Tencent har gjort hjemmeleksene sine, kan oppkjøpet i Funcom tolkes som et positivt signal for resten av aksjonærene om at Funcom vil vokse.

Tencent Business Units – Kilde: Tencent Corporation

Veksten kan komme fra flere kanter. For det første skapes det nemlig en utrolig mulighet for Funcom til å ekspandere videre. Mange har påpekt muligheter for ekspansjon i Kina, men det er bare halve bildet. Tencent enten opererer eller planlegger å tilgjengeliggjøre spillplattformen WeGame – en konkurrent til amerikanske Steam- Kina, men også i andre land, både vestlige og asiatiske. Tilgang til de ulike sosiale mediene som Tencent eier gir også en formidabel fordel i markedsføring og distribusjon, først i Kina men også muligens etter hvert i andre land.

I tillegg bør man ta i betraktning at Tencent har begynt å integrere e-commerce og deres live streaming plattform på alvor. En full-skala integrering e-commerce med gaming er dermed ikke utenkelig i fremtiden, noe som ville åpne nok en inntektsmulighet for Funcom.

Samarbeidet kan også gå begge veier. Erfaringen som Funcom har akkumulert ved å skape, operere og markedsføre MMO spill kan være veldig verdifulle for Tencent ved en ekspansjon mot Vesten, og kan generere mer innteket for Funcom. Alle verdens spillere kan glede seg med andre ord til enda flere og varierte spillopplevelser.

Endelig har Tencent en stor katalog av innhold, og produserer Hollywood-filmer som Wonder Woman i USA. Å ha en hovedaksjonær på innsiden av Hollywood kan også ha verdi for Funcom, som eier rettighetene til Conan-universet og lager spillene til nyutgivelsen av science fiction-filmen Dune. Tencent kan nemlig bruke makten sin til å gjøre det enklere for Funcom å utvikle spill basert på Hollywood-film lisenser.

Alt dette kan likevel ha konsekvenser. Spillutvikleren Funcom kan ha betydelige transformasjoner foran seg nå som Tencent konglomeratet er blitt største aksjonær. I prinsipp finnes det to muligheter som umiddelbart peker seg ut som viktige for aksjonærene:

For det første har Tencent begynt å eksperimentere med online spill strømming. Funcom kan altså ende opp med å inkludere streaming som en del av forretningsmodellen i selskapet. Dette pleier å være en krevende øvelse finansielt sett, spesielt dersom en modell basert på et lavt månedlig abonnement med “all you can eat” (som Apple, Google, nå til og med Sony) implementeres. De resterende aksjonærene bør i så fall regne med en fare for lavere resultater og mulig endring i selskapets kapitalstruktur, enten med økning i gjeld eller en kapitalutvidelse. Dette trenger ikke være problematisk, siden Funcom er i en sunn finansiell posisjon, men bør likevel følges opp.

Funcom kapitalstruktur – kilde: Annual Report

Tencent kan også på sikt tvinge igjennom en eller annen form for fusjon mellom Funcom og andre spillselskaper i det kinesiske konglomeratet. Det viser seg at Tencent er veldig opptatt av å skape synergier innenfor nøkkelområder, og tvang nylig to av konsernets datterselskaper innen game live streaming til å fusjoneres. Det er heller ikke sikkert at Tencent stopper ved en eienandel på 29 prosent på sikt. En økning over negativ-kontroll grensen ville gjøre et sånt scenario rimelig sannsynlig for de resterende aksjonærene i Funcom.

Tencent og andre kinesiske teknologikjemper er sultne, men de er selektive og spiser ikke alt som finnes. Eierne og medarbeiderne i Funcom kan være stolte av verdien de har skapt for deg selv og muligens hele spillbransjen.

Noe av innholdet i denne posten ble publisert først under et intervju med meg i E24. Lenken til intervjuet og artikkelen kan finnes HER.

Vil du ha meg som konferansier eller foredragsholder om digitalisering av media eller et annet tema du brenner for? Eller vil du diskutere en konkret problemstilling med meg? Trykk på knappen!


Interessant? Del gjerne.